Sportdag: vrijdag 20 september

We kicken het schooljaar gezond af!

Naast het gezond ontbijt van 3 september, organiseert GTSM haar sportdag op vrijdag 20 september. Aan iedereen: veel plezier!

 

We raden je aan het sporten niet te beperken tot deze ene dag, maar het deel van je dagelijkse of wekelijkse routine te laten uitmaken. Dat sporten gezond voor de mens is, is immers algemeen bekend. Sporten heeft verschillende positieve lichamelijke en geestelijke effecten, zoals onder meer:

 

Sporten zorgt voor een opkikker. Door lichamelijke inspanning wordt al na 20 minuten endorfine aangemaakt, dat pijn onderdrukt en zorgt voor een gevoel van geluk. Daarnaast onderhoud je sociale contacten.

Sporten is goed voor je zelfvertrouwen. Sporten geeft je zelfvertrouwen een boost, blijkt uit onderzoek. Sporters hebben een beter zelfbeeld dan mensen die niet sporten.

Sporten voorkomt overgewicht. Mensen met overgewicht hebben meer kans op hart- en vaatziekten, diabetes en gewrichtsklachten.

Zoek een sport die bij je past.  Sporten is gezond én je wordt er gelukkig van. Maar niet als je het niet graag doet. Sommige mensen kunnen uren langs de Schelde of in een bos rondlopen, anderen niet. Ook de fitness is niet voor iedereen weggelegd. Zoek daarom een sport die bij je past. Je kan eens navragen welke sporten er in jouw stad goedkoper worden aangeboden aan studenten.

Ben je er nog? Of ben al al weg sporten? Have fun!

 

Nota bene: naast het sporten, bevorderen ook volgende zaken je welzijn:

Gedaan met afhaal.  Het is gemakkelijk en snel, maar afhaal is echt niet goed voor je lichaam. Afhaal eten is zo zout dat het je bijna altijd uitdroogt, echt geen leuk gevoel. Het bevat ook erg weinig mineralen, vitamines en voedingsstoffen. En dan hebben we nog niets gezegd over hoe dik je er van wordt. Vanaf nu dus geen pizz’as meer laten leveren of durums gaan halen, maar altijd lekker (laten) koken ’s avonds!

Slaap voldoende.  Onze slaap wordt constant onderschat, maar is wel superbelangrijk voor het goed functioneren van het lichaam. Slaap zorgt ervoor dat onze hersenen gezond blijven. Een tekort aan slaap tast je gezondheid aan. Je voelt je moe en futloos, hebt concentratieproblemen, een trager reactievermogen en aandachtstekort. Kruip dus vanaf nu een uurtje vroeger in bed!

No stress please.  Loop niet te stressen over dingen waar je niet over hoeft te stressen. Als je vriend te laat gaat zijn met zijn taak is dat jammer, daar hoef jij niet over te stressen. Het is een goede eigenschap dat je om andere mensen geeft, maar denk aan jezelf. Vanaf nu maak jij je geen zorgen meer over andermans stress. 

Luister naar je lichaam.  We kunnen niet elke moment van elke dag op scherp staan. Forceer dat dan ook niet. Als je moe bent, kruip wat vroeger in bed. Als je sip bent, doe niet alsof er niets aan de hand is. Wees open met de mensen waarmee je samenleeft en geef aan wanneer je het moeilijk hebt.